Griekse dooptradities

De Griekse doop in de christelijk-orthodoxe kerk is een belangrijke gebeurtenis in het leven van elk gezin. De Griekse cultuur zit vol met verschillende tradities. Elke regio in Griekenland heeft zijn eigen tradities die het uniek onderscheiden van de rest van het land.

Voor de doop moet de peetvader een orthodoxe christen zijn en het volgende meenemen naar de kerk:

  • een kleine witte handdoek (die de priester en de peetvader zullen gebruiken om hun handen af ​​te vegen na de doop).

  • een grote witte doek (om een ​​baby in te wikkelen).

  • een grote witte handdoek.

  • een set ondergoed voor de doop – om het kind direct aan te kleden na onderdompeling in water en doop. In de orthodoxie worden deze kledingstukken als heilig beschouwd en moeten ze op een veilige plaats worden bewaard.

    Al het bovenstaande wordt Ladopana-Set voor de doop genoemd en de set bestaat uit 6 onderdelen.

  • een klein flesje olijfolie (dat de priester in het water doet).

  • een zeepje (waar de priester en de peetvader hun handen na de doop kunnen wassen)

  • drie witte kaarsen.

  • een grote kaars en twee kleinere

  • geschikte kleding voor dopen, schoenen en sokken.

    Het gouden kruis op de ketting voor de baby (die de baby na de doop zal dragen).

    Doopdoos om alles hierboven naar de kerk over te brengen.

    Doopdag is een van de belangrijkste dagen in het leven van elke orthodoxe christen.

    De doop begint door een kind van de ouders aan een peetvader te geven bij de deur van de kerk. Vervolgens lopen de priester, ouders en peetvader naar het voorste deel van de kerk, waar een vrouw (meestal een grootmoeder) de baby meeneemt om te verstoppen en de baby`s kleren uittrekt en de baby in een grote witte handdoek wikkelt.

    De priester zegent het water en voegt er de olie aan toe die de peetvader heeft meegebracht. Vervolgens neemt hij het kind en wrijft het in met olie en water. Vervolgens wordt de baby drie keer in het water gedompeld, wat symbool staat voor de drie dagen die Jezus Christus in het graf doorbracht. Tijdens het dopen, spreekt de priester de naam van het kind uit, samen met de naam van de Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest.

    De priester haalt vervolgens een kind uit het water en geeft het aan de peetvader, die een wit doek en een handdoek vasthoudt. Vervolgens knipt de priester drie keer het haar van het kind en legt het in het water. De priester zegent ook de kleren van het kind en vervolgens kleedt de grootmoeder het kind aan in een gedoopt pak. Daarna doet de priester een gouden kruis en een ketting om de baby en de peetvader neemt de baby en brandt een grote kaars en kleine kaarsen.

    Wanneer de ceremonie voorbij is, kussen de ouders de hand van de peter en ontvangen de baby, die op dat moment de orthodoxie is binnengegaan, en op deze manier bedanken ze de peter die op dat moment bij hun kind was, en alle familieleden en vrienden wensen hen “Na sas zisi”, wat “leven voor hem/haar” betekent, of “in leven en wel”.

    Bij de uitgang van de kerk worden snoepjes, koekjes of kleine cakejes aangeboden.

    Na de ceremonie wordt er thuis of in het restaurant gevierd. Deze viering kan variëren van een heel klein feestje met alleen wat koekjes en koffie tot een groot feest met veel eten en muziek.

    Drie dagen na de doop mag de baby niet meer gewassen worden. Na deze drie dagen nemen ouders in mijn regio alle kleren, handdoeken en doeken mee en wassen ze in de zee. Water na de doopceremonie moet gebruikt worden voor bloemen, of in mijn regio gooien ouders het in de zee. Drie weken na de doop moeten ouders de baby gekleed in een gedoopt pak meenemen naar de liturgie voor de Heilige Communieceremonie.

Bijdrage door Myrka Kersten